Rabu, November 14, 2012

Perjalanan penyusuan anakku

Alhamdulillah... kini anakku dah 7 bulan lebih... almost 8 bulan dalam kurang dari 2 minggu lagi... Seawal dia lahir, dia tak full breastfeed means dah campur susu formula pun.

Selepas dia di lahirkan timbul masalah kurang susu, so topup dengan susu formula. Tapi jarang-jarang la. Mula-mula memang try minum susu Anmum dan dia boleh telan dan takde masalah ruam atau sembelit. So carry-on je topup dengan susu tu. Tapi selepas tu dalam sebulan hingga 3 bulan, susu kira banyak. Boleh di buat stok susu sikit-sikit. Susu formula cuma bagi bila keluar tempat ramai atau bila aku tak sihat dan makan ubat. Kira 1 tin susu tu bertahan 4 bulan.

Sampailah masuk bulan ke-4 kalau tak silap, jatuh bulan ramadhan. Mungkin di sebabkan kurang minum air dan banyak minum ais, susu merudum teruk. Tapi still aku usaha jaga pemakanan sebab nak nyusukan anak aku kan? Time ni susu formula dah mula nak 'menguasai', dah makin kerap di beri pada anak. Yela sapa yang sampai hati nak biar anak lapar kan?? Tin kedua still minum susu Anmum. Yang ni cepat la habis, dalam 2 bulan dan ngam-ngam bila asif dah 6 bulan macam tu. Tup-tup susu aku makin merudum, dah kurang demand kan. Plus rupanya aku nak period. 6 bulan umur anakku, aku pun keluar period kali pertama after bersalin. Kecewa jugak sebab susu makin nan hado, aku kalau boleh nak dia minum susu badan lebih dari susu formula. Kulit dia pun jadi agak sensitif bila makin besar ni. Oh ye, susu anmum ni hanya untuk bayi sehingga 6 bulan sahaja, so kena tukar after that.  

Then kami try susu dutch lady pulak, isk tak serasi, Habis naik ruam. Lagi-lagi muka dia. Ruam merah-merah. Tak buang masa, kami beli susu Isomil (susu soya) tu. Maybe kami fikir dia alah dengan susu lembu. Mula-mula minum ok. Habis la 2 tin jugak kot. Start dari puasa tu memang aku banyak bagi susu formula je kat anak. Susu badan pun still bagi tapi majoriti is susu formula. Masa tin ke-2 tu, dia alami berak keras. Kesian. Meneran sekuat hati sampai merah muka dia. Dah mula kami fikir nak tukar susu apa lagi. Adoi kesiannya anak kami.

Lepas anmum, dutch lady, isomil then kami pilih dulac (dumex). Yang ni aku pilih sendiri. huhu. Sambil berdoa, moga serasi dengan asif. Sekarang dah masuk tin ke-2, sekarang di sebabkan dia dah besar dan kerap nyusu so dalam 2 minggu dah habis setin. huhu.

Yang membuat aku buntu sekarang ni.. muka dia naik ruam dan gatal-gatal. Dia dah pandai menggaru so kalau dia start menggaru habis sampai luka-luka. Ni yang buat aku risau. Kalau gatal kat telinga, habis dia tarik telinga dia tu. Gatal kepala pulak, dia tarik rambut dia. Isk3 ngeri aku tengok tau. Habis berdarah bila dia menggaru. Termasuk muka dia tu. Tak pasti muka dia tu gatal pasal susu or ada pakai apa-apa lotion. Tengah di selidik. Ingat kalau tak ok, nak bawa jumpa doktor pakar kulit. Kulit dia tersangatlah sensitif.

Besar harapan aku, nak bagi dia minum susu badan balik. Sekarang ni kalau dia hisap pun sekejap je. Time malam lama sikit maybe sebab dia lalok kan. Maybe anakku ni memang tak sesuai dengan sebarang susu formula. Rindu time dia gebu dulu 2-3 bulan, masa dia banyak minum susu badan. Dia sangat 'semangat' dan kulit pun licin je.   

Nasihat aku untuk bakal mommies, carilah banyak info tentang penyusuan supaya anda tak hadapi masalah dan tidak menyesal jika anda terpaksa bagi anak minum susu formula di mana susu ibu adalah paling terbaik antara semua susu. Antara masalah bila minum susu formula ni adalah sembelit, gatal-gatal/ruam, cirit-birit dan macam-macam lagilah.

2 ulasan:

  1. good sharing....tp mmg baby cmtu ke?? naik ruam kalau x sesuai dgn susu?? ssh jugak kan

    BalasPadam
  2. yup tu slh satu tanda tak sesuai dgn susu formula selain sembelit (tanda2 major)

    tp tgh selidik ruam anakku ni sbb ape. maybe sbb lain
    -losyen/bedak
    -peluh (dia ni kuat sgt peluh.sht,xdok diam.huhu)
    -sy sendiri (ada di sulam menyusu bdn n diri tak jg mkn.adeh.ni nak kene babap ibu sndr.) :P

    BalasPadam