Sabtu, Ogos 11, 2012

Due date EDD bersalin....peningkan??

Assalam.......

Walaupun aku dah selamat melahirkan putera sulung aku 4 bulan lepas, masih terngiang-ngiang di fikiran aku time aku pening pasal due date ni dulu. lagi lah ibu bekerja kan? so nak fikir bila nak start cuti bersalin tu. nak cuti awal, takut bersalin lewat dan membazir cuti pulak. nak cuti lambat, takut terberanak tepi jalan. ekekeke. aku dulu drive kereta sorang-sorang pergi balik kerja. sampai hari terakhir aku nak bersalin. huhu. pergi klinik untuk check-up bulan-bulan pun drive sendiri, kadang pergi seorang. suami belum ada lesen drive dan waktu kerja tak menentu. aku memang dah biasa buat hal aku sendiri-sendiri sejak muda remaja, jenis independent kata orang.

Ok berbalik cerita due date....

1st scan (masa konfirm yang aku mengandung) : 9/4/2012
Kiraan manual based on period : 25/3/2012

Beza lebih kurang 2 minggu. masih boleh di terima kata doktor. Kalau based pada scan, due date (EDD) ni akan berubah-ubah. sebabnya due date dia ikut pada besar baby dalam kandungan kita. macam mana dia ukur kandungan kita tu?? doktor akan ukur panjang dan lebar janin kita dari skrin scan tu. apa yang aku lihat dari doktor tu buat. so dapat la berat dia semua dan dua date tu.

Sebab tu di ikutkan dua date tak boleh 100% ikut pada scan je. tak tepat sangat pun. kalau janin kita kecil, maka dua date jadi makin lambat la. if janin kita besar, dua date jadi cepat. lebih kurang macam tu la.

Tapi dulu time aku dorang prefer ikut period mula-mula tapi bila dah 26 minggu dorang tukar ikut due date scan pulak. depends. ikut ukuran tinggi perut aku memang betul la dah 26 minggu. if ikut period, dah 28 minggu la kan?? aishhhh.... pening pulak da...haha..

Macam mana nak menimbangkan mana satu date yang lebih tepat? ni cara aku :
1- tinggi perut bersamaan berapa minggu kandungan (based pada rekod check-up bulanan)
contoh : nurse akan ukur tinggi perut (cm), dan ukuran tu sepatutnya sama dengan kandungan dah berapa bulan. kalau 37minggu=37cm
2- mengetahui berat bayi dalam kandungan setara dengan berapa minggu kandungan kita (based pada scan)
contoh : untuk kandungan 37minggu berat bayi dalam kandungan adalah mesti dalam anggaran dari 2.5kg hingga 3.5kg
REFER SINI UNTUK TAHU ANGGARAN BERAT BAYI DAN USIA KANDUNGAN
3- instinct si ibu
walaupun doktor tetapkan ikut date scan dan ikut pembesaran perut semua memang cenderung ikut date scan tapi instinct aku, aku akan bersalin awal. makna tidak akan sampai pada bulan 4 (kadang doa nak jugak anak aku lahir bulan 4, sama dengan ibunya..hehe) tapi kuasa Allah, anakku lahir tepat ikut date period aku, 25/3/2012. walaupun di induce lebih awal pada 23/3/2012

Yang lain-lain mungkin boleh di tambah oleh pengalaman ibu lain atau secara logik akal. apa pun nasihat dan pandangan aku, lebih baik la ambil cuti awal dua minggu dari dua date untuk standby. ala apply aje la, cakap bos kalau lambat, so ikut start cuti tu la. atas kertas je pun. kalau salah, conteng la.. :)

Di sebabkan aku time tu takde tanda apa-apa, takde sakit sikit pun so aku apply cuti 2 minggu dari dua date scan aje. means start 26/3/2012 tapi beranak awal. tak pasal dapat mc jumaat (23/3/2012) tu. hakhakhak.

Apapun aku bersyukur sebab sampai saat akhir aku still tak susahkan orang, boleh drive ke tempat kerja sendiri. alhamdulillah. bangga woooooo.... :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan