Selasa, Oktober 02, 2012

Jantina anak dalam kandungan : anak lelaki

Bersambungan dari coretan aku tentang 'Petua meramal jantina anak dalam kandungan' semasa mengandung dulu, skarang nak imbas balik apa yang aku alami semasa pembawaan anak lelaki pertamaku.

Jom selidik satu-persatu :

1- perut melebar ke tepi, girl. perut memuncung ke depan, boy.
Komen aku : Setuju. perut aku membuncit/memuncung ke depan belah bawah, bayangkan macam buah pear tu. kan dia membulat bahagian bawah je (lebih kurang la tu)

2- tidur selalu mengiring ke kiri, girl. mengiring ke kanan, boy.

Komen aku : Setuju. time tu aku memang suka sangat tidur mengadap kanan. Padahal suami belah kiri aku, awal-awal minta maaf takut tersinggung pulak kan.hehe.

3- pergerakan dalam perut selalu rasa belah kiri, girl. belah kanan, boy.

Komen aku : Setuju. Yang ni di rasa masa kandungan dah 8 bulan macam tu. bila baby dah pusing kepala ke bawah. masa 7 bulan ke bawah kandunganku dalam kedudukan 'breech' - bahagian kepala belah kanan perutku dan bahagian kaki belah kiri. Ini berdasarkan bila buat monthly check-up nurse check dan denyutan jantung di detect belah kanan perutku. (bila si dia dah membesar 8 bulan selalu terasa bahagian tulang dia yang tajam macam lutut kat bahagian atas perutku.pegang2.comel.so sweet)

4- suka makan manis-manis, girl. suka makan masam-masam, boy.

Komen aku : Yang ni tak pasti. awal-awal aku suka nak makan asam sebab terasa mulut payau, pahit dan air liur banyak. loya kan. tapi suami larang, tak baik untuk kesihatan dan minda si baby nanti. tapi bila dah cecah 6-7 bulan aku suka pulak manis-manis. choc ais blended macam ketagih kau. sedap gila rasanya. lagi-lagi yang secret recipe punye. slurrppp...hihi.

5- alahan biasa-biasa/takde, girl. kalau alahan teruk sampai minum pun nak muntah balik, boy.

Komen aku : Tak setuju. syukur aku takde alahan apa. cuma masa awal kehamilan, loya di pagi hari. dah la masa tu bulan puasa. ponteng gak la 2-3 hari. huhu. makan minum semua sedap.

6- suka mekap dan melawa, girl. tak suka mekap dan selekeh semacam, boy.

Komen aku : Tak pasti sebab aku memang jenis tak suka bermekap. just pakai bedak dan pelembap bibir je. :) (tapi takla selekeh kot.kikiki)

7- malas buat segala kerja, girl. rajin buat segala kerja, boy.

Komen aku : Tak setuju. aku rajin dan malas ikut mood. huhu. tapi tak selalu tidur sangat la sebab takde alahan apa kan. kalau bermalasan sangat, mak aku ada nak sound. :P nanti susah nak bersalin katanya. of coz la takut kan. tapi syukur larat kerja sampai 9 bulan dan saat akhir melahirkan.

8- muka berseri, girl. muka tak semenggah/tak berseri, boy.

Komen aku : Tak pasti. tapi pada aku takde yang lain kot. orang pun takde komen apa pasal raut wajah aku. kawan-kawan pun tak cakap apa. (tapi seorang saudara aku, dapat anak lelaki dan masa mengandung nampak sangat muka dia berubah sikit 'tak cantik' dan nampak pucat. tak
tau jugak kalau sebab kurang darah/hb rendah masa hamil)

Tambahan aku :
9- Sepanjang hamil, check-up bulanan denyutan jantung bayi dalam perut selalu 140/seminit. paling rendah 138. ada terbaca, denyutan jantung bayi lelaki lebih tinggi berbanding perempuan.

10- Anak buah perempuan (belah suami), yang jarang sangat jumpa dan bila kami berjumpa masa balik kampung, dia rapat dengan aku. siap nak duduk riba aku. maknya kata dia selalu tak macam tu. susah nak mesra dengan orang yang dia jarang jumpa. jadi depa teka-teka aku hamil baby lelaki dan tekaan tu betul. :D

11- Dengan tiba-tiba aku suka tengok perlawanan bola. tak pasal aku memberikan sokongan pada pasukan bola malaysia. haha. gigih tengok perlawanan kat tv dari awal sampai akhir. seumur hidup tak pernah macam tu.

Erm ini je kot hal besar yang aku alami masa kehamilan yang lepas. apa pun lain orang, lain yang di alami dan pengalaman mereka ye. :)

7 ulasan:

  1. kebanyakannya memang betul kan? lagi2 part yang selekeh tu...dulu memang rasa selekeh sangat...ramai yang tegur...huhu

    BalasPadam
  2. terima kasih FYI... dieba follower akak.. no 68

    BalasPadam
  3. Thanks utk info yg baik ini... :)

    Tumpang lalu ye tuan tanah..
    Saya ada menjual set menyusu, bersalin & hamil :)
    http://thevitamomshop.blogspot.com
    http://facebook.com/vitamom

    BalasPadam
  4. mcm x logik semua info kt atas..ni first time dpt info belah kiri baby girl..yg banyak saya baca kalo belah kiri bbay boy lh..info pelik jer...

    BalasPadam
  5. info x logik

    BalasPadam
  6. Tanpa nama: ini cuma pendapat dgn apa yg sy alami. Tp ramai je stuju dgn sy. Awak baca sahaja @ pernah alami apa yg awak ckp kt komen atas ni? Haha.. sekadar baca dgn alami sendiri xsama dik..

    BalasPadam
  7. Semua..betul.sebab kakak sendiripun mengalaminya.ulasan yang baik dan pada sy pengalaman yang cukup sempurna.

    BalasPadam