Ahad, November 04, 2012

Kelahiran songsang ceritanya...

Semalam saja borak santai dengan kakak dan mak aku. Biasalah bila perempuan berkumpul macam-macam ceritalah keluar. Bukan selalu dapat berkumpul tau. Paling koman pun seminggu sekali je. Tu pun kalau dapat lepak sama lama-lama sikit.

Then terkeluarlah cerita pengalaman bersalin. Ceh. Kalau nak di bandingkan pengalaman kesulitan bersalin antara aku dan kakak, aku lebih terduga sikit la. Kakak masa bersalinkan zahra tu, dia memang dah rasa sakit. Takde la induce bagai macam aku.Aku sakitnya 2 hari di sebabkan induce. Tetapi...... kakak siap menangis sebab sakit. But aku takde setitis air mata pun nak menangis. Sama ada menangis sebab tahan sakit atau menangis gembira terharu lepas melahirkan. Ceh bukan nak berlagak ye. Tapi kalau nak di bandingkan beza kakak aku dan aku, erm kakak aku ni luaran nampak kasar dan aku ni luaran nampak lembut. Tapi segi dalaman tak dapat agak kan?? huhu. Sememangnya aku bukan jenis senang menangis apalagi di depan orang.

Ok dah lari tajuk sangat ni. hehe. Untuk pengetahuan, kakak aku ni adalah yang sulung dari kami semua 4 beradik. Dan dia di lahirkan songsang. Anak pertama lahir songsang?? Omg. Dugaan untuk mak aku. Time ni la keluar ayat dia, "kamu dua ni beranak sekarang senang. Semua ada. Mak dulu dah la beranak kat rumah. Takde mesin canggih tu semua. Takde doktor,takde nak gunting untuk senangkan keluar dan jahit-jahit. Yang sambut keluarga je. Kakak ni pulak songsang. Macam mana tu??" Aiii....dengar dan bayangkan memanglah ngeri kau.

Betul la tu. Kelahiran songsang bukan mudah, walau zaman sekarang ni. Yang mudahnya sebab bila dapat detect awal contoh through scan, boleh di perbaiki atau di pusing kedudukannya sebelum nak beranak. Boleh di urut pusing dan sebagainya. Masa tu mak aku kata memanglah ada bidan kampung, tapi memang tawakal je la. Bidan kampung boleh buat apa je kan tanpa bantuan lain seperti alatan, mesin, dan ubat.

Tapi hikmahnya, antara kami kakak la paling menonjol. Paling pandai. Dulu studi kat Uitm selalu dapat anugerah dekan. Dengan orang senang 'masuk' means peramah dan di senangi la. Kami yang lain pemalu kecuali dengan yang rapat sahaja. hehe. Kakak aku seorang yang tegas tapi tak garang kat kami adik-adik.

Kelebihan satu lagi, kalau kami tercekik tulang ke.. kami akan minta kakak bacakan doa pada air dan kami minum. Lepas tu insyallah mesti sembuh dari tercekik tu. Ini kelebihan anak yang lahir songsang. Selama ni memang mujarab la. Wallahualam.

1 ulasan:

  1. Salam,saya pun anak pertama yg lahir songsang dari 3 org adik beradik,emak saya bgtau dlu masa kecil mana2 sedara yg tcekik tulang mesti pnggil saya nk celup tgan dlm air wlaupun dipaksa smpai menangis2..haha yg peliknya lpas tu jadi ok.hehe

    BalasPadam