Sabtu, Jun 08, 2013

Pertama kali ke Ikea

Hahhhh...ni cerita masa cuti umum Wesak day hari tu. Dah 2 minggu lepas kau. Baru ada masa nak buat entri ini. Percaya tak ini pertama kali aku pergi Ikea? Yang kat damansara tu. Setelah lama ada kat Malaysia ni dan setelah sekian lama jadi bualan sahabat dan saudara di sekeling aku, barulah kali ni ada peluang jejak ke Ikea ni. Itu pun secara tak sengaja.

Sebelum hari tu kami rancang kononlah nak pergi Jeram, port dickson, dan macam-macam lagi dan at last semua tak jadi. Apara. Kita orang memang biasa macam ni. Kalau di rancang tu mesti la tak jadi. Kena secara spontan orang kata.

Dapat pergi Ikea ni pun sebab adik aku ada appoinment nak jumpa customer dia. Dia ada la buat bisnes kecil-kecilan secara sambilan kan. Pergi time cuti, dapat agaklah mesti ramai orang. Sampai sana je, wow.. besar jugak ye Ikea ni. Sebelah dia Ikano eh. Tapi nampak memang syok la. Besar tempat dia. Anak buah aku dah kecoh la nak pergi main dekat kidszania tu. Nasib la anak aku belum reti lagi. Kalau tak, mereka berdua dah pakat merajuk la kalau tak dapat masuk situ.

Satu je aku taknak lepas peluang bila datang sini. Nak rasa meatball dia!! Hahaha. Yela memang kecoh pasal meatball dia ni. Pernah bekas kawan sekerja cakap 'hmmm..kalau ikea depan ni je, hari-hari aku makan meatball dia je!' See. Kau boleh agak kan macam mana sedap agaknya meatball ikea yang di sebut-sebut ni. Telan liur jugaklah aku dengar. Dan at last dapat merasa. Haha memang sedapla. Tapi kalau kau tengah kebulur, kena sabar lebih la. Peh orang beratur ramai gile. Aku just tunggu meja kami. Nak cari meja pun leceh la ramai sangat orang.

Aku ni memang boleh drive. Pergi kerja pun drive. Tapi tempat kerja sekarang ni beberapa langkah je pun. Dalam 10 minit je la. Dan aku memang sangat malas nak drive jauh. Kalau keluar dengan adik aku, pasti dia yang kena drive. Haha. That's why kenapa aku tak pernah sampai ikea yang femes ni ha. Teringin tapi malas membatasi. Ikea tak nak buka dekat Ampang ke?? Hihi.

Ok kat sana borong jugak lah kami. Time tu yang pergi, kami 4 beradik, anak buah, my son dan emak kami. So dewasa 5 orang dan budak 2 orang. Ngam satu kereta. Aku sempat la grab lampu comel tu. Yang bentuk bunga dan kumbang. Cantik. Time pergi ni hujung bulan la so duit tu dah nipis. Next time pergi nak kena standby duit lebih sikit. Geram dengan kabinet almari dia tu. Save ruang tau.

Sepanjang perjalanan kami dalam Ikea tu, si zara tak puas hati. Mama jom la pergi main-main. Dia nak masuk kidszania tu. Eh kidszona ke kidszania ke. Lupa sudah. Mama dia kata mahal, so tak masuklah. Aku pun tak tau berapa caj dia. Dan nak balik tu baru perasan ada tempat untuk permainan kanak-kanak kan?? Free pulak tu. Tapi kena capai ketinggian minimum dia. Tak sure berapa. Jawap pun macam mulut dia ada emas. Berat mulut.

Yang aku tak suka, staf-staf sini agak tak ramah la. Masa kat kaunter, aku tanya beg kena beli ke. Apa la salah kau jawab. Jangan la ingat semua orang hari-hari datang ikea ni. Aku siap mention ni pertama kali saya datang. Tapi dia buat macam pekak je. Kami beli kot, bukan free barang tu!

Minta maaf la, kat mana-mana kedai/kedai makan, pada aku la dia orang kena di beri latihan mesra pelanggan la. Dah la susah nak senyum. Bila tanya, buat pekak. Kena ingat, pelanggan yang bayar gaji korang. Kalau takde pelanggan, dah lingkup tempat kerja kau tu.

Hah lagi satu, korang jangan lupa singgah kat area sebelah kaunter ada tempat barang second hand. Mana la tau ada yang ok dan korang boleh grab. Adik aku kebetulan jumpa lampu meja. Still ok. Dari harga ratus turun ke puluh-puluh je. Dah saving kat situ. Nampak barang situ masih ok cuma mungkin sedikit calar, patah dsb.

Ok itu je nak cerita. Bye bye........ wassalam.... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan