Khamis, Oktober 04, 2012

Confirm dapat anak lelaki bila....

Salah satu cara nak tau jantina anak masa dalam perut ialah melalui scan tapi bukanlah 100% betul. Banyak kes salah jugak.

Dulu masa aku hamil, hanya beberapa kali aku scan :-

1st : 18/8/2011 - 6 minggu (klinik swasta)
Masa ni nak konfirm yang aku mengandung atau tak.cuma nampak bayangan macam seketul biji buah epal.sah mengandung.

2nd : 20/12/2011 - 26 minggu (klinik ampang)
Time ni la detect anak lelaki sebab nampak 'buah' tut dia dengan jelas.hehe.ni pun secara tak sengaja buat scan.masa buat ultrasound kira denyutan jantung baby dengan nurse, dorang tak dapat detect so kena refer to doktor la.masa ni pun cuma fikir keselamatan baby, bila nurse cakap tak dengar denyutan jantung baby aku dah takut dan risau sangat.tengah scan,
doc : nampak tak jantung baby awak tu?? (nampak berdegup, alhamdulillah)
aku : so semua selamat kan doktor?
doc : ye selamat. erm awak nak tau tak jantina anak awak ni?? (eh2 ye la.bagai pucuk di cita ulam mendatang)
aku : boleh jugak doktor. anak ape ye?? (hehe saja taknak tunjuk excited)
doc : anak lelaki, insyallah. nampak tak ni?? (sambil cursor dia tunjuk skrin tu, nampak la terapung 'buah' tut anakku. :P) Insyallah kemungkinan besar memang baby boy la ni.tunjuk terang.aku senyum je.
Tapi takdela gambar di print bagai kan.

3rd : 17/2/2012 - 32 minggu (klinik ampang)
Di sebabkan masa pertama dan last scan masa kat klinik ni tunjuk baby dalam keadaan breech, dia kata nanti akan buat scan lagi untuk tengok keadaan baby, dah pusing atau belum.so minggu 32 ni buat scan kali kedua kat klinik ampang ni.alhamdulillah dah dalam kedudukan 'dalam lorong' (cephalic).ni pun takde gambar, tapi aku suruh suami aku rekod guna henfon.hihi.ade la kenangan tu.

4th : 22/3/2012 - 36 minggu (doktor pakar @ klinik ampang)
Yang kali ni memang prosedur dorang kot.untuk buat scan bila dah dekat nak bersalin.time ni la doktor pakar yang turun dari hospital ampang detect air ketuban aku kurang dan akan di induce.dan admit la aku pada petang yang sama. huhu.

Jadi kesimpulannya, aku hanya buat scan bila perlu. ye, aku teringin jugak buat 3d 4d scan bagai tapi suami aku kata tak perlu. 'nanti dah lahir, u tengok la puas-puas hari-hari'. huhu. baiklah suamiku.

** ni hanya contoh gambar tau. macam ni la yang masa scan detect anak lelaki tu. bulat merah tu nampak la terapung. hehe.

2 ulasan:

  1. wahh...bestkan nak jadi mommy =) tahniah

    BalasPadam
  2. dah jadi mommy pun awak...bulan ni dah 7 bulan lebih...hihi

    BalasPadam