Rabu, Mei 21, 2014

Percubaan membuat kek mentega

Assalamualaikum.......

Kelmarin iaitu hari isnin, aku berkesempatan membuat kek mentega atau nama orang putihnya butter cake. Entah tiba-tiba teringin makan kek mentega mengikut citarasaku. Dari minggu lepas, aku sibuklah meng'google' resepi membuat kek mentega. Aku suka yang gebu, macam basah-basah dan padat. Tak suka yang ringan dan ala-ala sponge kek tu. So terjumpa dengan resepi ini. Dan ini kali pertama buat kek mentega ni. 

Fuh sedap mengikut citarasaku la! Marveles! Ceh puji diri sendiri nampak. Semalam je da habis tau. Memang terasa la lembut, padat dan berlemak dia tu. Nyam nyam!! Bahan dan cara buat pun senang gila la. Cuma pakai 5 bahan je.

Ok kita tengok resepi asal dia dulu;

250gm pure butter
250gm tepung naik sendiri
180gm gula kastor
4 biji telur
1/2 cawan susu segar 

Bawah ni bahan yang aku guna. Aku ada derhaka sikit dengan resipi iaitu menambah bilangan telur (konon nak lebih rasa lemak la). Tapi di sebabkan butter ni cuma 227gm berat dia, so aku kurangkan semua bahan dengan menolak 23gm (250gm-227gm). Faham, kan??

Senang cerita;

227gm anchor pure butter
227gm blukey tepung naik sendiri
150gm gula kastor (masih kurangkan lagi sikit, sepatut 157.haha)
5 biji telur
1/2 cawan susu

Ok... jangan ikut macam aku la ye. Kalau nak kek tu menjadi sebijik dengan resepi asal, ikut je la bulat-bulat dengan resepi asal. Hihi. Ni kes aku bajet cuma nak sebijik butter. Kang lebih tepung dari butter, jadi kurang sedap pulak. Penyelesainnya, aku kurangkan semua ikut kurangnya butter tu. Haha. Oh ye, gula tu walau aku letak 150gm masih rasa manis bila makan untuk potong ke2 dan seterusnya. Jadi pada yang suka ala manis buah mungkin boleh kurangkan ke 120gm. Ikut citarasa anda la. 



Cara membuat;
1- Pukul butter dan gula kastor sampai kembang (start dari slow, medium dan laju)
2- Masukkan tepung dan telur sebijik-sebijik. Masuk telur sebijik then tepung, selang seli sampai habis
3- Masukkan susu segar dan pukul sampai kembang
4- Dah siap, masukkan dalam loyang dan adjust oven dengan suhu 180 selama 40 minit 

Senang kan?? Aku tak ambik gambar untuk semua step masa aku buat. Buat dengan sebelah tangan pegang mixer. Hah time buat kek ni pulak mixer aku nak buat hal. Tengah pukul butter dengan gula boleh pulak dia stuck kat bahagian leher yang untuk naik dan turun tu, so tak boleh naik atau turun untuk aku kacau adunan tu. Hishhh geram betul! Setengah jam nak setel, tak boleh-boleh. Aku ambik screwdriver then aku umpil je. Puas hati!! Haha. Then terpaksa la pegang dengan tangan kepala mixer tu. Huhu. Nasib badan.



Proses awal pukul butter dan gula


Proses akhir dan hasilnya sebelum di bakar. Nampak cair gila kan?? Haha 


Masuk dalam loyang





Nampak tak tu? Kegebuan dan kelembapan dia tu. Rasa lemak dia. Nyam nyam!! Bak kata dari cerita p.ramlee "Walaupun rupa luarku buruk tetapi.... (sambung sendiri.haha)"

Tapi nampak macam kurang kembang kan? Mungkin sebab terlebih telur. Masa dalam oven, nampak kembang dan naik mencanak. Tapi bila dah di keluarkan dia mengecut sikit. Takpe la masih rasa maveles. Next time, mesti cuba lagi!! 

Hah yang bawah ni anak dara yang rajin sangat tolong. Zara, anak buah kesayangan. Selalu memang dia yang excited bila aku cakap nak buat kek. Dia la yang nak buat semua. "bila yaya nak tolong?" "yaya nak buat apa?" "boring la yaya tak buat apa pun". So kena sediakan kerja untuk dia. Kalau terus macam ni memang bagus. Walaupun kerja-kerja dia tak la bersih mana, tak la seperti yang kita inginkan. Tapi untuk melatih dia buat kerja dapur jugak kan? Hmmm... kena jugak dapatkan anak gegirl ni. Haha.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan