Jumaat, April 04, 2014

Jom periksa tahap bahasa atau percakapan anak kita

Assalamualaikum..

Artikel yang aku jumpa di bawah ni sangat berguna. List ni boleh di guna atau sebagai panduan untuk melihat tahap bahasa atau percakapan anak-anak kita mengikut umur mereka. 

Aku akan tukar ke bahasa melayu/malaysia ye. Mungkin dapat membantu bagi mereka yang kurang faham jika dalam bahasa inggeris. Tapi sebelum tu minta maaf kalau apa di tafsirkan kurang tepat. Hihi.



















18 bulan ;
Adakah anak anda
- Menggunakan sekurang-kurangnya 10 ayat?
- Memberi tindak balas pada soalan rutin/yang selalu di tanya seperti "Di mana anjing"?
- Mengikut satu arahan mudah seperti "Bagi saya bola itu"

2 tahun ;
Adakah anak anda
- Menggunakan sekurang-kurangnya 50 ayat? Menggabung dua ayat dalam satu sebutan?
- Tunjuk pada gambar yang betul apabila di sebut?
- Mengikut dua arahan yang di gabung seperti "Pergi ke atas dan ambilkan anak patung kamu"?

3 tahun ;
Adakah anak anda
- Menggunakan sekurang-kurangnya 500 ayat? Menggabung tiga ayat menjadi satu sebutan?
- Memahami konsep seperti besar/kecil, dalam/atas/bawah?
- Bertanya soalan Mengapa?
- Adakah orang luar dari keluarga memahami percakapan anak anda?

4 tahun ; 
Adakah anak anda
- Menggunakan 1000-1500 ayat? Menggabung 4-6 ayat menjadi satu sebutan?
- Mengikut 4 atau lebih arahan seperti "Mula-mula ambil kertas sedikit, kemudian lukis gambar dan akhir sekali bagi pada ibu"?
- Bertanya banyak soalan

Kesimpulan, jika jawapan TIDAK adalah 1 atau lebih, di nasihatkan untuk mendapatkan bantuan percakapan/ucapan dari yang pakar ya.

*************************

Okey... memandangkan anak aku dah mencecah 2 tahun makanya aku pun nak buat checklist ni. :)

2 tahun ;

- Menggunakan sekurang-kurangnya 50 ayat? Menggabung dua ayat dalam satu sebutan?
Hmmmm.. tak kira pulak dah berapa ayat dia boleh sebut tapi aku anggar dah banyak dan lebih dari 50 ayat. Dia sangat kuat membebel sekarang cuma banyak juga cakap dia yang kami suami isteri kurang faham. Ibarat kata bahasa dia la, membebel bahasa jerman kata kawan aku. Hihi. Antara 2 ayat dalam 1 sebutan yang dia boleh sebut.. Nak susu, main bola.

- Tunjuk pada gambar yang betul apabila di sebut?
Yang ini kebanyakan betul bila dia suruh tunjuk apa yang kami sebut tapi untuk permulaan memang kita kena ajar la benda yang dia belum tahu atau jarang di dengar. Satu perangai anak aku ni kalau la time aku ajar dia dan tunjuk gambar dekat buku, dia akan tunjuk dari jauh. Lebih kurang jarak 10 cm macam tu. Makna kita kena tengok arah jari dia. Apa yang di tunjuk memang betul tapi tu la aku fikir dia macam tak konfiden pulak, orang dewasa kata 'play safe' la. Takut salah so tunjuk dari jauh je, kalau salah tunjuk takdelah ketara. Haha itu apa yang aku fikir. So aku cakap balik suruh dia tunjuk betul-betul gambar yang mana.

- Mengikut dua arahan yang di gabung seperti "Pergi ke atas dan ambilkan anak patung kamu"? 
Dah faham tapi adakala dia dengan dunia dia. Adakala kena cakap 2, 3 kali. Sabar je la. Contoh aku suruh ambik botol susu dia yang kosong lepas habis minum dan simpan elok-elok atas meja. Anak aku ni sangat fanatik dengan bola. Suka sepak barang macam bola. Memang selalu jugaklah naik angin. Fuh. Kadang dia ikut apa aku cakap, kadang sibuk dengan hal dia. Anak.... oh anak.....

1 ulasan:

  1. budak setahun tak de ei??hahaha.. bagus entry ni. Counting days untuk anak mencecah setahun setengah. jom datang blog. :)

    BalasPadam