Rabu, September 25, 2013

Seiring menginjaknya usia, perlu ke diari?

Perempuan umumnya mesti nak abadikan semua perkara dan hal dalam satu tempat yang kalau boleh di jadikan kenangan dan boleh di tatap di masa depan kan? Aku pun rasa macam tu jugak.



Diari dan perempuan tak dapat di pisahkan. Dulu.. aku pun pernah ada diari. Semasa sekolah menengahlah. Tengah hangat dengan alam remaja. Baru kenal apa perasaan suka pada kaum lawan. Semua di tulis. Segala suka dan kepahitan. Tapi sekarang entah ke mana diari tu. Hangat-hangat tahi ayam je. Hihihi.

Semasa kolej pun ada satu kot itu pun entah ke mana. Wow.. masa tu zaman dah mula ada kekasih. Semua nak tulis. Sms dari si dia pun nak tulis. Adoi tak tahan kalau ingat balik. Lucu. Ceh.. perasaan rindu dendam semua di abadikan kat situ. Al-maklumlah cinta jarak jauh.



Blog pulak, ada orang abadikan cerita kehidupan mereka dekat blog. Aku pun macam tu. Tapi tidak semua perkara. Mana yang boleh di share sahaja. Segan kot kalau nak cerita semua luar dan dalam 'kain' korang. Betul tak?? Aku pun sebenarnya teringin nak abadikan dalam satu buku seperti kisah cinta aku, kemudian kisah tunang-kahwin-mengandung dan sampailah sekarang satu kisah tentang buah hati pertama aku ni. Beserta gambar-gambar kenangan. Dari dia di lahirkan sampailah dah pandai berjalan. Nak jugaklah di compile kan. Sekarang memang senang, gambar digital. Semua main tangkap je tapi yang cucinya nan ado. Semua simpan kat komputer la, kamera la. Bahaya sebenarnya. Boleh hilang di ambil orang atau terkena virus.

Nak mula tu entah dari mana. Banyak nak di buat dan di compile segala cerita dan gambar. Huh baru fikir dah rasa berpeluh. Haha.. ni alasan orang yang malas. Korang tu lagi-lagi yang dah 3-series, korang ada ke simpan diari dan up-to-date? Ada? Alamak.. bagusnya. Respek la! Kena luang banyak masa if nak imbas balik segala kenangan itu dan abadikan pada diari. Dan yang penting kena letak tempat safety ok. Kang kena koyak buat kapal terbang oleh anak aku yang sihat ni.

Bila tengok iklan Friso gold tak silap kat tv tu, terasa rugi pulak kalau tak abadikan saat anak membesar ke diari yang istimewa. Sebab saat-saat ni semua takkan berulang lagi. Nanti sedar-sedar mereka dah remaja then berkahwin. Hihi jauhnya merenung masa depan. Ikutkan hati dah lama tersimpan hasrat nak buat diari istimewa setiap hari saat tumbesaran anak. Bila dia dah pandai meniarap, merangkak, duduk, berpaut dan berjalan. Nanti dah tua takkan ingat u know. Jangankan dah tua, ni hah pun dah lupo. Lagi la bila dah ada anak dua, tiga and so on. Haha.

Jadi marilah sama-sama kita buat diari ye. Yang dah ada tu syabas di ucapkan, korang tak payah susah-payah untuk flash back balik kisah istimewa tersebut. Haha (padan muka aku).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan