Ahad, September 29, 2013

Njoi

Pernah dengar pasal Njoi tak? Hmm.. aku pun tak ingat pulak dari mana aku tahu ni, rasanya dari pembacaan dan survey lepas tv kami di rumah ni hadapi masalah siaran yang tak clear.

Serba-sedikit.. Njoi ni under Astro. Hanya perlu bayar sekali untuk pemasangan piring dan dekoder. Dulu aku ada pakai Astro, agak mahal RM100++ sebab ada ambik pakej sport. Adik minat bola time tu, sekarang dia dah duduk bujang seorang-seorang. Terminate pun dah lama, tahun 2010 dulu kot. Nak berjimatkan, so potong la. Njoi ni boleh dapat 22 channel Astro, channel yang tak berapa best la. Tapi apa aku kisah, nak pasang sebab nak kan siaran tv jelas je. Full stop.

Beberapa bulan lepas tv rosak, jadinya kami tong-tong beli tv baru. Alamak macam tak best bila tv baru tapi sakit mata dengan siaran tak jelas. Nak ambik Astro, paling rendah RM30++ so kalau setahun lebih kurang habis RM400. Sayang. Lagi pun tak berapa nak tengok sangat time siang tu. Kalau mak yang tengok pun, siaran tv biasa macam tv2,3 atau 9. So rugi la kan.

Survey punya survey dan after bincang dengan abangku (sebab dia yang beriya sangat nak pasang tapi still tong-tong bayar.huhu) so kami pilih ambik Njoi ni. Aku yang call dan setel semua urusan. Kat rumah ni memang aku la yang selalu urus untuk hal macm ni. Aku call untuk pemasangan pun 1hb hari tu, ngam bersamaan 7hb depa datang pasang. Ada terbaca, ni ikut nasib la. Ada terpaksa tunggu berbulan-bulan baru dapat di pasang. Adeh.. sedih betul. Masa call pun depa ada cakap penyambungan akan di lakukan dalam masa 7-30 hari. Wow.. sebulan kena tunggu. Hihi.

Jadi after call tu, aku tak lah berharap sangat sebab mungkin sebulan lagi baru depa datang pasang kan?? Tapi lepas 3-4 hari dapat call untuk konfirm datang pemasangan. Alhamdulillah cepat pulak. Oh ye.. kami ambik pun pakej yang second hand, RM280 net. Bezanya cuma ni pakai set lama/second hand. Kalau set baru, RM308 dan pemasangan RM100, so total yang baru RM408. Waranti sama, 1 tahun. Bayar sekali sahaja, no more other charges.

Masa mereka datang pasang memang sekejap je, dalam setengah jam kot. Sebab piring lama, depa perlu tukar je. Palang besi dan kedudukan piring lama tu, kami takde ubah apa-apa pun. Senang la kerja mereka. Aku rasa ikutkan 15 minit je boleh siap kot. Cuma ada sangkut time depa setting dekoder tu. Entah wayar apa tak boleh connect kan antara tv dan njoi channel tu. Lepas tukar wayar semua ok. Bayar cash time tu jugak dan terang serba ringkas and then selesai la.

So far urusan untuk pasang Njoi ni senang. Takde masalah apa pun. Cuma masa aku call customer service untuk pasang ni, dia agak kasar la. Di sebabkan aku tanya pakej yang ada untuk Njoi ni dan apa beza pakej-pakej ni, dia jadi agak angin. Yelah manusia ada emosi, normal ada rasa marah. Tapi awak kan bahagian customer service, yang terima call dari customer so be cool and chill la. Takde customer, awak tak bergaji dan takde pekerjaan tahu! Ingat tu.

Dan setakat dah 22 hari pakai Njoi ni memang puas hati la. Kalau masalah siaran semasa hujan tu tak payah cerita la ye. Sama jugakla macam Astro kan. Hihi. Hopefully ok sentiasa sampai bila-bila la kan? Takde nak memeningkan kepala mak ni nak oiii.. Haha. Aku kesian sebab tengok emak kesayanganku tengok tv dengan siaran bersemut sebelum ni. Hihi. Kalau korang berminat, try tengoklah website Njoi ye. K da tu je.. tata.. wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan