Isnin, April 29, 2013

Tumbuh gigi pertama dan mitosnya

Assalamualaikum....

Di kala usia anak aku mencecah setahun sebulan barulah gigi pertama dia atau boleh di panggil gigi susu dia muncul. Sebatang. Belah atas, kiri. Agak lambatkan? Ini aku buat perkiraan dari anak-anak kawan-kawan aku yang umur sebaya dengan anak aku, anak dia orang dah dalam 4-5 batang gigi ada.

Mak aku lah yang tegur dan beritahu aku pasal gigi dia dah tumbuh satu kat atas. Hehe nampak sangat aku tak alert ye. Eh idok la gitu. Aku selalu jugak check masuk jari kat mulut dan rasa gusi dia. Cuma rasa gusi dia dah keras. Tapi takde apa yang muncul. Ni bila aku tak check ada pulak si gigi ni muncul.

Sekarang pulak, gigi atas yang belah kanan dah muncul jugak. Dah boleh nampak tanpa di sentuh. Kalau tak silap, memang masa ngam dia setahun tu gigi dah start nak tumbuh kot. Selepas dia buat check-up setahun kat klinik, balik tu dia terus demam. Aku fikir dia demam sebab kena cucuk, dan mungkinlah sekaligus nak tumbuh gigi.

Aku tak berapa risau bila gigi dia tumbuh lambat, cuma aku risau sebab dia suka nak makan yang keras-keras. Contoh keropok, mi dan lain-lain. Apa yang kami orang dewasa ni makan depan dia, semua tu lah dia nak rasa jugak. Sekarang makin ligat lah nak rasa makan makanan orang dewasa ni.

Dan hari tu suami aku bercerita pada mak mertua tentang tumbuhnya gigi pertama anak kami semasa dia menelefonnya. Haha skemanya ayat. Suami pun cerita baliklah pada aku, bla bla bla bla.... Dan yang aku tertarik kata mak (mengikut kata orang-orang tua/dulu-dulu), tumbuh gigi atas dulu, nanti akan jadi ketua/pemimpin.

Okey aku tidak mengiyakan apa yang di atas ni ye. Kita tak dapat meramal takdir hidup kita. Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Tajuk aku pun mitos, kan??

Ada jugak aku baca mitos lain,tumbuh gigi atas dulu di khuatiri akan meninggi diri. Hah yang ni harap di jauhkanlah. Erm aku perhatikan zara dulu tumbuh gigi bawah dulu (err kalau aku tak silaplah, sekarang dia dah 3 tahun lebih so memori aku agak lomah sikit.hehe).

Hah antara mitos bila gigi lambat tumbuh pulak;
- Uri di tanam dalam sangat
- Rambut cepat beruban
- Cepat berjalan

Respon/pendapat aku dari mitos atas ni;
- Tak pasti sebab suami dan mak yang tanam uri si asif ni. Hihihi.
- Erm yang ni macam mana nak komen ye? Ye sejak di lahirkan asif ada beberapa helai uban bahagian depan kepala dia. Kat area jambul depan dia tu (perasan masa rambut dia dah panjang sikit, dalam 6 bulan kot). Sedikit unik. Tapi tak pasti kalau ada hikmah tersembunyi.
- Oh yang ni belum lagi. Dia sedang membina keyakinan dan keberanian. Dah dapat melangkah paling jauh 5-6 tapak.

So apa pendapat korang yang sama pengalaman macam aku ni? Betul ke mitos-mitos atas ni? Wallahualam....
 

#gigipertama #gigibongsu #gigisusu #tumbuhgigi #lambattumbuhgigi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan