Ahad, Oktober 30, 2016

Pengalaman melahirkan anak kedua..yang overdue

Assalam...

Aduh berjanggut nak update pasal pengalaman melahirkan putera keduaku, Ammar. Alhamdulillah dia selamat dilahirkan pada 21 mac 2016 yang lalu. Ada yang bisik-bisik dengan aku "oii..kau ni plan memang nak anak kedua pun lahir date dekat dengan yang pertama ke?" Eh tak la gitu beb. Rezeki tak dijangka kan? Anak pertama aku lahir 25 mac 2012. Beza date 4 hari. Huhu.

Ok jalan cerita kali ni begini.......

15/3/16 (selasa)
Estimate due date 11/3/16. Tapi sampai ke last check-up kat klinik kesihatan ampang 15/3/16 masih tak ada nampak tanda nak keluar. Nurse pun dok tegur..aii baby tak keluar lagi? Huhu..mampu senyum je la. So sebab dah overdue , doktor bagi surat untuk admit ward dan kena induce. Wuwuwu tidaaakk!! Dia bagi date 20/3/16 (ahad) untuk serah diri ke hospital ampang. Kali ni aku pilih hospital ampang jugaklah sebab pengalaman pertama baik-baik aja. Sebab jatuh hari ahad, punyalah aku pujuk doktor tu, i pergi isnin la doktor. Eh cannot cannot..bla bla bla. Alaaa.... :(

20/3/16 (ahad)
Hari-hari berharap dan berdoa supaya anak keluar cepat sebelum nak kena induce tapi kuasa Allah lebih hebat. Masih macam tu tak ada apa tanda. Punyalah aku tonyoh lantai dinding toilet, lantai dapur tapi hampa. Tak masuk lagi aku buat tips lain untuk cepatkan bukaan dan ada rasa sakit tu. Hmm semua tak menjadi. Takut beb. Pengalaman pertama induce 2 hari dengan masuk ubat 3 kali baru si anak bertuah ni keluar. Sakit woo.
Seawal 7 pagi gitu aku dah ada kat hospital ampang. Siap drive sorang pagi tu dan bawak barang apa yang patut, suami gerak dari rumah sewa kami (area ampang jugakla) dengan menaiki motor. 2 malam sebelum tu bermalam rumah mak sebab suami kerja malam dan takut aku sakit time dia takde ke kan naya. Beberapa hari tu jugak hari-hari ingatkan Asif anak sulungku yang aku nak kena pergi hospital dan lahirkan adik dia. Syahdu ooo...
Terus ke PAC dept, kat bawah hospital tu. Tunggu giliran and so on, doktor pasangkan ctg dalam 15 minit kot. Dia check apa yang patut. Then jeng jeng jeng..check bukaan dah 2cm. alhamdulillah. Then scan baby. Semua ok. Doktor lain pulak pasangkan jarum yang untuk masuk ubat kat tangan tu. Aduh pakai jarum bagai ni yang lemah. Lepas tu proceed admit ward, sebab tak rasa sakit apa pun so aku cakap tak nak naik wheelchair, aku nak jalan sendiri. So berlenggang aku dengan nurse naik atas. Suami naik kemudian dengan bawak beg bagai.

21/3/16 (isnin)
Ahad tu ber'honeymoon' je la dekat wad. Dan baru ku tahu, rupanya dah start pakai kelas wad (masa nak masuk ada nurse ni tanya wad kelas apa?) Eh tak tau pulak aku gitu eh sekarang ni. Dulu aku main masuk je yang wad 4 orang sebilik tu. Kali ni aku duduk luar yang open. Dia kata kalau yang kelas 2 pun kena bayar rm350. Aku cakap oh tak kot, kelas biasa (ke tah kelas apa lantakla). Dah la tak ada air-cond kau. Panas la, al maklum la pregnan kan rasa panas manjang. Seawal 7 pagi aku di panggil untuk check bukaan. Adoi la kali ni ganas sikit doktor ni. Sakit tu dia masuk jari dia. Tapi aku faham mungkin dia nak tolong besarkan bukaan tu. Ooo...dah 3cm ni..kita masuk labor room terus ya..Yeay ada sinar gembira di situ. Alhamdulillah Ya Allah tak ada rasa sakit apa pun then dah buka 3cm. Mungkin jugak minyak zaitun yang aku amal membantu sedikit sebanyak. Nurse bagi baju untuk tukar sume.
...
Lebih kurang pukul 10 pagi aku dah masuk labor room. Dan suami boleh teman dari mula masuk sampai la bila doktor nak jahit. Awal 2-3 jam tu memang tak ada rasa sakit contraction pun. Hmmm...doktor awal-awal offer nak cucuk epidural. Takpe saya taknak. Aku tolak dengan baik walaupun dia takutkan aku 'sakit sangat'..dan nurse pun galak aku ambik. Takpe ni anak kedua, in sha Allah saya bertahan dengan sakit ni.
...
Rancak berbual dengan suami dan aku suruh dia pergi kantin dan sarapan dulu. Lepas tu doktor check dah buka 4cm. Tak silap setiap 3 jam doktor check bukaan. Yang tak tahan bila tube di masukkan untuk keluarkan kencing setiap 2 jam. Adoi nyilu woo. Dan selepas tu bukaan agak slow, next check still 4cm then dia set air yang masuk kat tangan tu untuk gesaan sakit mungkin. Untuk tahan sakit di beri suntikan kat pinggang dan hidu gas. Graf ctg tak berapa nak cantik, baby tidur kata nurse yang jaga aku. 
...
So aku di suruh tukar posisi mengiring ke kanan la then ke kiri. Adoi sakit pinggang tahu. Tapi ikut je la dia orang lebih tahu. Lepas tu di goncang perut supaya baby bangun. Huhu.
Then sampai saatnya rasa nak teran tu ada. Aku cakap kat nurse tu, boleh pulak dia cakap 'awak nak try teran ke?'. Nurse tu dah sibuk siapkan apa yang patut. Masa tu baru 7cm kot tak silap. Bukan ke kalau belum full open jangan teran dulu?kang banyak koyak. So aku cakap takpe belum lagi,boleh tahan lagi. And bila aku cakap nak teran dah tak tahan sepantas kilat dia tarik kaki aku atas besi tu.huhu.ni pengalaman yang lain dari pertama dulu.dulu just pegang buku lali.tapi yang lain aku rasa pakai besi lagi best kot, sbb ada tali yang di ikat kat besi tu aku tarik sekuat hati masa nak teran.jadi dapat kekuatan tenaga dari situ gak.membantu la kiranya.
...
Tepat jam 4 petang alhamdulillah selamat lahir putera keduaku.kali ni merasa 'bonding time'. Nurse letak baby kat dada.huhu.terkelip-kelip mata dia.bunyi pun hek hek gitu je.Ya Allah mata dia bulat je masa ni.Then nurse buat la apa patut, doktor jahit sume, siapkan baby.Dah selesai, masuk ke wad. Dekat pukul 6 jugak la.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan