Jumaat, November 27, 2015

Minum air gula..MGTT

Assalam........

Bagi ibu-ibu mengandung ni sangatlah sinonim dengan ujian minum air gula atau di panggil MGTT. Bayangkan minum secawan air dengan ada 10 sudu gula. Sebijik macam minum air gula yang korang buat untuk bancuh air tu la.

Al-kisahnya aku dah kena minum air gula bulan lepas. Sehari selepas check-up pertama mengandung (kandungan dah masuk 4 bulan.hehe) hari tu. Bila dah set appointment untuk minum air gula ni,start 10 malam dah tak boleh makan atau minum langsung tau. So berpuasa la kiranya. Sampai la setel minum air gula keesokannya. Seawal 7.20pagi aku dah terpacak depan klinik kesihatan ampang. Time tu klinik tutup lagi. Bila dah buka, dapat la turn ke-9. Huhu.

Tunggu la nombor giliran di panggil. Lepas tu masuk bilik tertentu. Nurse akan ambil darah dulu, darah sebelum minum air gula tersebut. Lepas tu terus ambil secawan air gula. Mata meliar cari air yang sikit. Tapi hampa. Semua sama je sukatan banyak dia. Haha. Padan muka aku.

Dah minum tu,keluar la tunggu lagi kat kerusi-kerusi luar tu. Oh ye.. air tu takde perisa apa-apa ye. Putih suci semata. Jangan mimpi la nak ada perasa semua ya.Ini klinik kerajaan. Hahaha. Tercongok la 2 jam. Nurse tak bagi pergi mana-mana tau. Dalam hati berdoa je agar tak muntah. Kalau tak,kena ulang ambil lagi next time. Set appointment lain tau.

Lepas 2 jam tu,akan di panggil lagi ikut nombor giliran.Then bilik tadi yang sama,nurse ambil darah lagi.Sakit wooo...dua tangan dah lebam. Apa nak buat kan.

Okey.. ni aku nak cerita. Kandungan aku yang pertama 4 tahun yang lepas aku kena kencing manis. Dan kena buat BSP. Datang klinik beberapa kali untuk ambil darah dan tengok kandungan gula dalam darah aku. Diet control. Tak boleh makan manis-manis,kalau tak habis la reading dia. Huhu. Sokandungan kali ni, bila aku dah di bagi date untuk minum air gula aku dah standby cari info untuk kurangkan/ubati kencing manis. On the way drive balik rumah lepas check-up, aku dah terfikir-fikir apa makanan yang boleh kurangkan bacaan kencing manis ni. Aku guna istilah yang senang je la ye. Kemudian aku cuma terfikir sayur peria dan epal hijau. So singgah la pasaraya Segi beli barang ni dan barang lain.

Yang aku cuma fikir nak masak je peria ni buat sayur tengahari tu. Dan epal tu makan sebagai dessert la. Balik sampai rumah aku sempat belek internet petua untuk pesakit kencing manis. Terjumpa satu blog tapi aku dah lupa nama dia. Petua yang dia bagi satu bijik peria katak blend dengan separuh epalhijau. Lepas tu tapis ambil air dia dan minum.Tapi memandangkan aku dah beli peria yang panjang tu dan bukan peria katak, aku pakai jugak la peria tu. Separuh peria tu aku goreng biasa je.

Ingat nak buat petang jus tu tapi dah tertidur kekenyangan pulak. Haha. Makan biasa dengan Nasik pun terasa pahit peria tu,apa lagi nak buat jus.Tapi paksa diri jugak la. Then aku cuma potong suku (lebih kurang panjang jari telunjuk) dan blend dengan separuh epal hijau. Tapis dan minum. Errkkk...rasa dia memang haru la. Bau epal memang sedap tapi pahit dia mak aiiihh.

Beberapa hari lepas ujian MGTT tu, tak ada dapat call dari nurse.Bermakna ujian tu ok. Jaditerbukti dua bahan ni boleh bantu kurangkan kencing manis atau ubati. Aku berniat nak amalkan mungkin minum sekali sebulan. Baik untuk kesihatan kan. Haha tapi aku ada kena bash dekat group facebook tu pasal aku bagi petua ni dan katanya aku memanipulasi ujian tu. Sebenarnya bukan tu niat aku. Aku share cara tu supaya yang ada kencing manis untuk amalkan. Tapi dia fikir lain pulak. Oh.. isnin baru ni masa check-up kedua, baru dapat tahu bacaan yang dapat sebelum dan selepas ialah 4.0.

Jadi jom kita amalkan ye jus yang baik ni sama-sama. Memang pahit tapi untuk kesihatan diri jugak tau. Okey sampai sini je. Tata... Wassalam. 

1 ulasan:

  1. Tanpa Nama1/1/19 6:48 PTG

    salam puan..lepas minum gula tu puan minum jus peria tak?

    BalasPadam