Khamis, November 19, 2015

Asma.. semput... lelah

Assalamualaikum....

Istilah yang ada pada tajuk adalah sama. Kalau tak silap perkiraan aku la. Ada pernah aku cerita yang  anak aku ada mengalami jangkitan kuman paru-paru.. kan?? Dari seawal 3 bulan. Ye memang agak meletihkan bila start dari tu, dalam beberapa bulan tu mesti dia di serang batuk dan sesak nafas. Tiap kali check dekat hospital dan tiap kali kena tahan wad, doctor cuma cakap belum di pastikan diaada asma/semput/lelah atau tak. Sebabnya kami suami isteri takde sejarah ahli keluarga yang asma. Agak memeningkan bukan.

Dan tiap kali dia sesak nafas yang teruk, kadang sampai berbunyi kami akan pecut pergi hospital ampang. Yang terdekat dengan rumah kami. Mula akan di beri gas nebulizer beberapa kali setiap beberapa jam. Then kalau doctor check masih tak memuaskan, dia akan minta supaya masuk wad. So redha je la.

Tapi start anak aku berumur 3 tahun hari tu (besday dia Mac 2015), dan last kena tahan wad May 2015. Lepas dari tu doktor baru sahkan anak kena asma. Tapi belum tahap teruk. Dan dalam proses nak sembuhkan dia sebelum dia start sekolah. Jadi keluar je dari hospital, doktor bagi pam ventolin untuk dipakai masa kat rumah. Pam ventolin oren (pencegah) dan biru (pelega).

    Yang pam oren tiap hari kena pakai sebagai pencegah dia dari asma. Dan yang biru dia suruh pakai bila dia dah start batuk. Memang start dah dapat pam ni kami dah tak pergi hospital untuk dapatkan gas bila dia datang sesak nafas tu. Aku kena pantau dia dengan pakai pam ni tiap beberapa jam. Dan yang penting korang ambik tau la camana nak buat Tepukan Percussion tu (air panas dalam mangkuk letak bawah muka anak then tepuk belakang dia). Ini untuk memudahkan kahak keluar cepat (yang tersumbat kat hidung dan dada si anak. Dan Alhamdulillah memang akan mempercepatkan proses sembuh si anak.

Sampai sekarang aku tak pasti apa punca anak aku kena asma. Ayah dia memang merokok. Tapitak tahula nak salahkan dia pulak kan. Redha je la. Dan tak di galakkan kat rumah bela kucing, ada karpet. Anak aku pulak ada eczema,penyumbang asma jugak kata doktor. Tak apala ni dugaan kecil buat aku dan suami.

Sekarang ni bila anak dah start dengan selsema kena cepat ubati. Sebab biasanya start tu dia akan cepat dapat asma. Bila dah selsema, akan batuk. Dan tiba-tiba batuk tu akan teruk dan dia terus jadi sesak nafas. Selain tu, tiap 2 bulan kami kena bawa anak pergi check-up/follow up dengan doktor pakar kat hospital ampang. Harap dapat sembuh sebelum dia sekolah rendah nanti kan. Amin.

Ok tu je la. Wassalam. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan