Sabtu, Mac 16, 2013

Semakin hari semakin takut

Ketakutan yang bukan datang dari orang lain di sekitar. Tapi datang dari diri sendiri. Kadang-kadang terlintas seperti tak percaya dah memiliki seorang anak. Sangat bertuah kurniaan dari Allah. Di takdirkan aku mudah untuk mengandung tanpa bersusah hadapi rintangan yang berat untuk memiliki anak seperti sesetengah pasangan bertahun-tahun baru berhasil.

Setiap pasangan punya cerita tersendiri. Ada yang nak anak cepat dan lambat. Dengan macam-macam alasan. Cuma nasihat aku, untuk nak dapat anak yang pertama tak usahlah merancang (makan pil what so ever). Ini bagi yang dah menikah ye (yang belum menikah, korang menikah dulu baru boleh cerita pasal nak dapat anak.jangan nak buat dosa). Bukan apa, sebab nanti takut effect pada badan bila dah bersedia dapatkan anak. Seperti cerita seorang kenalan.

Bila dah melahirkan anak, pertama yang terlintas dalam kotak fikiran aku... dapat ke aku didik dengan baik anak aku ni kelak? Dengan zaman yang semakin canggih, senang nak terpengaruh dengan persekitaran yang buruk dan negatif. Tak lama lagi anak akan menjangkau 1 tahun. Macam mana pulak cara terbaik untuk mengajar dan mendidik dia? Dulu masa baby dia tak berapa faham, ajar dia yang basic. Minum susu, mandi, pakai baju. Lepas tu ajar dia bermain, menyanyi.

Baru-baru ni aku ajar 'warning' dia. Apa yang dia buat tu akan buat dia sakit. Bila dia dah start ke tepi katil, aku akan cakap 'asif..nanti jatuh 'pem' (buat bunyi sambil aku tunjuk tangan pegang kepala ibarat kepala sakit terhantuk).sakit.asif nak jatuh?..dan dengan tak semena bila aku ulang beberapa kali, dia buat sign tangan pegang kepala bila aku warning dan cakap bunyi 'pem' tu. so dia faham pem=jatuh=sakit.tapi tetaplah anak yang sihat dan aktif, kadang dia nak ke tepi jugak. Cuma dia jadi berhati-hati. Ni cerita masa dia belum pandai turun naik katil dengan sendiri lah.

Lepas tu ayah dia p ajar cara nak turun dan naik katil. 2-3 kali jugaklah ajar. Sekarang dah laju. Di buatnya cara tu macam dia naik turun gelongsor pulak. Aku biarkan dia bermain cuma aku tengok dan pantau je. So kesimpulannya, di tahap ni dia dah mudah terima ajaran dari orang sekeliling dia. Apa yang berlaku di sekeliling dia, itulah yang dia akan ikut.

P/s : Sekadar membebel.....siapa yang ada pengalaman dan tips mendidik anak cara terbaik bolehla share...... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan