Ahad, Mac 24, 2013

Kekerapan bangun waktu malam

Assalam.. dan selamat berhujung minggu.

Rasanya aku tak sentuh lagi pasal kekerapan anak aku ni bangun pada waktu malam. Kekerapan dia bangun waktu malam berubah-ubah since dia baby.

Masa awal-awal, macam biasa la dia akan bangun setiap 2-3 jam. Selain menyusukan dia, kena check jugak kalau dia berak. Straight to the point la ye (orang selalu bahasakan dengan ayat poo poo tapi aku tak tahulah poo poo ni untuk kencing/berak). Bayi ni akan kerap berak di awal-awal dan berak tu warna kehitaman.
** Apa yang dapat aku simpulkan, untuk save bajet tak payahlah beli pampers mahal-mahal sebab memang pampers akan kerap di tukar. So insha Allah tak ada ruam. Bila ada berak, cepat-cepat tukar. Dia pun tak selesa kan?

Maaf ye ni aku cerita secara rambang la. Ingat-ingat lupa kata orang (tu la banyak sangat minum air bersemut.hihi). And then bila dia masuk 3 bulan makin jarang sikit antara 3-4 jam gitu.

Yang paling best masa dia umur 5-6 bulan, dia tidur lama. Bangun malam pun sekali je. Tapi tak lama la. Dapat berapa hari je kot.

Dan sampai sekarang pun dia masih bangun malam untuk menyusu. Sekarang ni dia bangun dalam 2-3 kali satu malam. Dia minum sikit dalam 2oz dan sambung tidur. Kadang bila aku tak larat sangat nak bangun bancuh susu kat dapur tengah malam tu, sumbat puting then dia sambung la tidur. Tapi kadang tak jalan jugak, mungkin dia haus kan. So terpaksa lah ke dapur jugak. Huhu.

Tapi aku dengar-dengar anak orang, bila dah lepas 6 bulan macam tu kot anak mereka dah senang tidur. Bangun malam pun sekali je. Betul ke? Untung la. Hehe.

Bila cakap pasal pengorbanan, ni la salah satu yang terpaksa aku korbankan. Aku suka tidur (siapa la yang tak suka kan?). Dulu bila cuti kerja memang suka bangun lambat. Lagi masa belum kahwin. :P

Sebab tu bagi yang tengah mengandung (anak pertama sebab belum ada pengalaman), tidur dan rehat la puas-puas sekarang ni. Nanti ada anak memang tak cukup tidur. Rehat pun jadi tunggang-langgang. Cuma kalau dapat suami yang ringan tulang, bernasib baik la. Tapi... hmmm tapi kan waktu mengandung sebenarnya pun dah terbiasa tak dapat tidur lena. Sindrom 'rasa panas/berpeluh' + asyik la nak kencing. Lagi-lagi bagi yang dah sarat, semua serba tak kena. Betul tak? Ada hikmah semua ni, ada hikmah dengan rasa ketakselesaan yang kita rasa masa mengandung. Belum di campur dengan urat tersimpul la. Uiiii...aku pernah terkena sekali, tah apa silap tiba-tiba macam hang/stuck time nak angkat kaki.

Woahhh..tiba teringat segala kesakitan yang di alami masa mengandung. Pedih ulu hati. Sakit pinggang. Lepas tu kena kencing manis lagi, tak pasal tiap minggu buat bsp. Hehehe. Adeh macam-macam. Tapi tak buat aku rasa serik pun nak mengandung lagi. Seronok sangat! Perasaan indah yang Allah kurniakan pada para ibu di dunia ini. Walau sakit bersalin tu teramat perit! Huhu dah lari tajuk nampaknya. Orait mau titun (entri ini di tulis di jam 3.50 pagi). Sekian.....

1 ulasan:

  1. awak kena kencing manis masa preggy eh..sama saya..huhu...mula2 sedih, tp pk yg dalam perot rs happy ;)

    BalasPadam