Sabtu, Disember 18, 2010

1st time d jom heboh 2010

Salam n slmt tengahari...

Aku bukanla nk cite psl 1st time aku g jom heboh. ikutkan da byk kali jom heboh d adakan kan kan?? merata tmpt tak gitu? 1st time aku g sbg peng'usha' (lg2 usha artis ler kan), erm ms aku studi kt melaka dlu. g dgn housemate2. best le dpt g jmp n bergambo dgn artis n org tv3. tp tu ms 'bdk hingusan' dlu, skang da tuo, so takde le nk kejo2 artis kan. hehe.

2nd lak aku g yg shah alam, dgn makcik 'kecik' aku. tu pn jln2 n beli la jajan2 yg murah.

Kali ni, thn 2010 aku g sbg peniaga (11-12dis,bkt jalil). syok wooo...walau penat. xterbayang nk join as peniaga. dr dlu mmg aku slalu pk in mind, erm yg berniaga kt jom heboh (dlu sure heboh kan..) n sure untung crazy2 la..

Tp aku silap kot, sbb meniaga mna2 pn takkan sume untung walau event tuh hot n grand la kan! ade mcm2 skil yg d perlukn utk untung crazy2 nih. n aku tak malu nk kta yg aku msh blm dpt keuntungan yg memuaskan ht aku. sng cite untung skit tp msh tak dpt cover sewa. n fyi lg, ni kali ke-3 event/karnival yg aku join. mmg kali ni aku over confident sampai aku amik booth yg agak bsr walau pn produk aku seciput je. takpe2 aku blaja dr kesilapan.

Dr event2 yg aku join ni, aku selidik mna silap2 aku n sambil tgk mcm mna dorg2 (peniaga lain) yg da berjaya n crowd dia fuhhh!!...ramai siot...bab persaingan takleh kta la, mmg kene sedia mental n fizikal lg2 kalau ade customer yg tnya "eh2 nape harga awk lg mahal dr kedai td tuh?padahal sma je baju nih?"..ohh klu nk explain, pjg jela makcik oii...sng kta la, kami amik pembekal yg berlainan..byk sgt sbb klu nk story mory nih...takpela g la beli kt sna klu dorg offer lbh baik, takde rezki la tuh kan...

Kesimpulannya, untuk meniaga kalau takmo bersaing..kne la sediakan produk yg 'rare' (ssh or jarang d lihat)..harga mst murah (kalau jenis tak pntgkan kualiti just go on la)..mulut mst manis (yg ni aku msh blaja tau..haha)...tp paling pntg pd aku servis...kalau hampeh takde sape nk beli la oii....bia la produk ko tu hebat or murah camna pn..lg2 klu peniaga kuajaq...g campak lombong la, jgn meniaga!!...hehe..ni pengalaman aku la as pembeli n penjual, klu kuajaq mmg aku blah je (as pembeli la..kah kah kah)..klu as penjual, kne sopan santun, customer always right bak kta customer membe aku..suami istri membebel2 berjam2 tp beli 1 item je, adoi tolong la....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan