Rabu, Februari 01, 2012

BSP.. Rentetan dari MGTT yang lepas...

Assalam dan selamat hari wilayah sume.. syok cuti-cuti kan?? bagi yang area wilayah la. hihi.

Lepas kisah yang aku kene buat MGTT (minum air glukos yang sangat manis tu!), beberapa hari lepas tu dapat call dari nurse klinik aku check-up untuk datang buat BSP! Maknanya bad news la, reading untuk MGTT tu 8.8 beb! bacaan yang tinggi. huhu mengeluh aku sorang. nurse tu explain serba sikit ape prosedur and apa perlu di buat masa BSP tu...

BSP atau namanya Blood Sugar Profil, di mana nak test ketinggian tahap diabetis ko (kalau tak silap explanation aku la, kalau silap maaf). Lepas buat MGTT and if result tinggi maknanya memang kite ade kencing manis/diabetis. so di kehendaki buat BSP pulak la. BSP ni tak perlu minum air gula, dia just nak pantau tahap pencernaan gula oleh badan kite sebelum dan selepas makan.

Macam mana BSP test ni berjalan? Lebih kurang macam MGTT cuma beza;
- MGTT ambik 2 kali darah dan BSP ambik 4 kali darah
- MGTT ambik se'picagari' darah dan BSP cuma setitik darah di jari
- MGTT kena minum air gula, BSP ko makan dan minum je la macam biasa bukan minum air gula lagi.
- Yang sama, malam sebelum test kena puasa dulu.

BSP punya prosedur, ambik darah ;
- Sebelum sarapan (8 pagi)
- Selepas sarapan (9> pagi)
- Selepas makan tengahari (12 tengahari)
- Selepas makan malam (8 malam)

Menu yang aku makan beserta result test BSP ;
- Puasa = 4.9
- Sarapan 2 kuih kacang+kuih tepung inti kelapa tapi aku buang isi dia+mineral = 7.3
- Nasi+ayam goreng+peria+kuah kari+limau ais = 7.4 (makan dengan enjoy dan selamba.haha)
- Petang 6.30 petang, nasi+sup ayam+air putih = 7.1

Kesimpulan : 4.9 ~ 7.3 ~ 7.4 ~ 7.1

Aku di beritahu BSP ni bukan kena buat sekali je if bacaan tinggi, akan di pantau oleh klinik maknanya ko kene jalankan diet yang seimbang supaya paras gula tak tinggi sampai la klinik puas hati baru takyah datang. and so far aku tak dapat apa-apa call lagi berkenaan hal ni. harap sangat tak perlu buat BSP ni lagi. leceh. penat kene ngadap klinik je.

Lepas sesi amik darah yang pukul 12, aku kena jumpa doktor. kat situ aku di nasihatkan tentang pemakanan yang sihat la.

Risiko kencing manis adalah baby bakal lahir kecik atau besar. dan tidak boleh melahirkan lebih dari 38 week. kalau tak nak keluar time tu,maknanya kena paksa la.

Masa buat BSP, sempat la berborak dengan akak sorang ni yang buat BSP jugak. dia da kena buat lebih 2 kali kalau tak silap. tapi time ni dia da dekat nak bersalin, da sampai waktu. so da tak perlu buat BSP lagi after dis. selamat dia. hehe. memandangkan dia da biasa buat BSP, so dia maybe tau cara untuk kurangkan reading. bayangkan la time test yang 8 malam tu kebetulan terserempak dia, bacaan dia 4.6 je. isk3. sampai aku tanya, akak puasa ke?? dia kata makan gak. tahle.hehe.

Sedikit info yang aku nak share untuk kurangkan kencing manis ni (lagi-lagi kalau da tau reading memang tinggi) ;
- makan banyak buah seperti epal hijau
- makan pahit seperti peria, masam seperti air limau
- kurangkan makan lemak seperti kari etc
- kurangkan makan malam. kalau lapar jugak, makan biskut dan air susu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan