Rabu, Disember 05, 2012

Confident level dah up

Haha..  tajuk macam serius je.. Macam ni just about my cutie son lah pa lagi.. Apa yang aku perasan sebelum ni, anak aku ada sedikit rasa takut untuk cuba benda baru.

Contoh dia takut kalau semasa dia duduk, belakang dia takde orang. Bila aku undur sedikit dan jauhkan diri aku dari dia, dia akan pusing belakang dan tangan dia nak capai tangan atau badan aku. Mean dia takut terjatuh dan tak berani duduk without sokongan orang di sekeliling dia.

Lagi.. kalau dia duduk dan campak apa barang dalam tangan dia dan aku tolong capai tapi aku just letak jauh sikit dari dia supaya dia capai, tangan dia ada cuba nak capai tapi mana yang terdaya jek la. Dia tak berani angkat sikit bontot dia untuk gerak.

Tetapi semalam ada perubahan, malam tadi tah apa angin dia sangatlah aktif. Tak duduk diam. Taknak duduk walau seminit pun. Bagi duduk, dia terus meniarap dan mengesot pergi kacau kak yaya (zara) dia yang tengah baring tengok tv dengan nenek dia. Kak yaya dia dah lah tengah sakit. Cari penyakit, pergi letak seterika yang baru di matikan kat tapak tangan dia (kena kelmarin), habis menjerit la kak yaya tu. Kesian. Bila aku angkat, dia buat lagi. Aiyooo. Aku yang tengok dia aktif ni, penat kau tau. Lepas tu aku tak larat dah, so bawa masuk bilik ajak tidur. Tapi aku fikir dia mesti nak main dulu sebab tengok keaktifan dia tu.

So biarlah dia main kat atas katil. Astaga dia pergi main tepi katil pulak!! Aku tak taulah apa kena anak ku ni. Sebelum ni dia just main tengah-tengah katil dan takkan naik atas bantal keliling dia tu. Tapi semalam selamba je dia naik atas bantal dan nak pi kat kipas. Belah bawah tu ada plug-plug. Aku tarik, dia ke depan lagi. Haiiii sabar jek la.

 

Tengoklah tangan aku yang menarik tu. makin aku tarik, makin kuat dia ke depan tu. Ini belum tau merangkak lagi, tak taulah nanti macam mana pulak. Isk3. Apa lah yang dia nak capai bawah tu. Takda apa pun cuma plug je la. Nampaknya kena ubahsuai bilik dah ni. Katil aku ni tidaklah tinggi sangat, tapi kalau jatuh, lebam jugaklah kepala tu. Ingat nak buang katil tu, just pakai tilam then letak karpet/playmat bawah tu nanti. Bilik aku sekangkang kera je so tak dapat lah nak ubahsuai sangat apa pun. Cuma fikir nak minimize barang untuk luaskan ruang anak aku bermain dan remove mana barang yang boleh membahayakan dia.

Tapi the best part bila dia penat,dia akan senang tidur. Hehe. Yelah dah penat main dan teroka tah apa-apa. Aku cakap kat dia "ibu penat, ibu nak tidur dulu ye. asif main sorang-sorang tau. kalau nak tidur, meh dengan ibu." then aku baring (kalau dia tengok aku, aku tutup mata buat konon dah tidur) dan biarkan dia bergolek-golek. Aku dengar dia nyanyi-nyanyi, then senyap. Hmmm...dah tidur la tu. Yeyyy memang betul.   

1 ulasan:

  1. wah aktifnya dia....hee dpt kaki nanti lg penat la...

    BalasPadam